Osoby, które w ramach projektu zarejestrują działalność gospodarczą i otrzymają dotację, będą mogły otrzymać wsparcie pomostowe przez okres pierwszych 6 miesięcy funkcjonowania firmy w wysokości 12 000,00 zł (średnio 2 000zł/mc) .
Podstawowe zasady udzielania wsparcia pomostowego: a) Wsparcie pomostowe stanowi pomoc kapitałową, przyznawaną w formie comiesięcznych transz, w kwocie nie większej niż 2800zł. b) Wypłacane jest na podstawie rozliczenia, które Uczestnik/-czka przedkłada co miesiąc w biurze projektu, zawierającego zestawienie poniesionych wydatków. c) Rozliczane jest wyłącznie w kwocie netto (tzn. bez podatku VAT).
Na co można przeznaczyć wsparcie pomostowe?
Finansowe wsparcie pomostowe może być przeznaczone w szczególności na następujące rodzaje kosztów:
- zapłatę danin publicznoprawnych (w tym obowiązkowe składki ZUS Uczestnika projektu),
- koszty administracyjne (w tym koszty czynszu lub wynajmu pomieszczeń
w części bezpośrednio wykorzystywanej na prowadzoną działalność gospodarczą), - koszty eksploatacji pomieszczeń (w tym m.in. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, na podstawie faktury wystawionej zgodnie ze stanem licznika, oraz koszty zakupu opału na potrzeby ogrzewania pomieszczeń przeznaczonych na działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem, że pomieszczenia te stanowią odrębny budynek i nie są ogrzewane instalacjami wspólnymi z innymi budynkami/pomieszczeniami).
- koszty opłat telekomunikacyjnych (w tym abonament lub doładowanie telefonu na kartę zarejestrowanego na firmę Uczestnika projektu, opłata za internet);
- koszty usług pocztowych i kurierskich. Z wyłączeniem kosztów transportu, dostaw lub montażu.
- koszty usług księgowych,
- koszty związane z ubezpieczeniem osób i / lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą (w tym koszty ubezpieczenia sprzętu będącego własnością Uczestnika projektu i wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności, pod warunkiem zakwalifikowania sprzętu do katalogu środków trwałych lub wyposażenia firmy co zostanie odpowiednio dokumentowane):
- w przypadku dokonywania ubezpieczenia sprzętu kwalifikowalne jest ubezpieczenie OC i AC, a przypadku ubezpieczenia pojazdu: OC + NNW + AC,
- polisy ubezpieczeniowe kwalifikowalne są od daty wskazanej jako początek okresu ubezpieczenia do ostatniego dnia miesiąca, za który przysługuje wsparcie pomostowe; dlatego wyliczając kwotę polisy do zakwalifikowania w ramach projektu należy łączną kwotę polisy podzielić przez 365 dni i wynik pomnożyć przez liczbę dni kwalifikowanych do projektu,
- możliwe jest opłacenie polisy ubezpieczeniowej w systemie ratalnym, gdy na polisie znajduje się zapis, że płatność może być dokonana w ratach, każdorazowo do rozliczenia zostanie dostarczona kopia polisy wraz z potwierdzeniem zapłaty raty kwalifikowanej w danym miesiącu (wydatek poniesiony i zapłacony w danym miesiącu),
- koszty usług prawnych,
- koszty usług leasingowych dotyczących środka trwałego/wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności, a niezaplanowanego do zakupu z dotacji (opłaty związane z uruchomieniem leasingu i raty leasingowe w okresie max. 12 pierwszych miesięcy działalności – po wcześniejszym zgłoszeniu w Biurze projektu i akceptacji przez Stowarzyszenie Integracja i Rozwój),
- koszty działań informacyjno – promocyjnych: pieczątki, ulotki, wizytówki, banery, szyldy, wykonanie/aktualizacja strony internetowej, zakup domeny, zamieszczanie ogłoszeń:
- w przypadku wykonywania materiałów promocyjno-reklamowych należy zachować 1 egzemplarz wszystkich wykonanych materiałów (np. wizytówka, ulotka) lub zdjęcie dużych materiałów np. szyldu, w celu okazania ich podczas kontroli przeprowadzanej przez Stowarzyszenie Integracja i Rozwój,
- w przypadku zamieszczenia ogłoszenia w prasie należy zachować strony z gazety z ogłoszeniem w formacie pozwalającym na identyfikację ogłoszenia, w celu okazania go podczas kontroli przeprowadzanej przez Stowarzyszenie Integracja i Rozwój,
- w przypadku zamieszczenia ogłoszenia na portalu internetowym / serwisie informacyjnym itp. należy zachować wydruk strony internetowej z zamieszczonym ogłoszeniem, w celu okazania go podczas kontroli przeprowadzanej przez Stowarzyszenie Integracja i Rozwój,
- roczne koszty zamieszczonych ogłoszeń, utrzymania strony internetowej i/lub domeny kwalifikowalne są od daty wskazanej jako rozpoczęcie tych działań promocyjnych do ostatniego dnia miesiąca, za który przysługuje wsparcie pomostowe; dlatego wyliczając kwotę wydatku do zakwalifikowania w ramach projektu należy łączną kwotę rocznego wydatku podzielić przez 365 dni i wynik pomnożyć przez liczbę dni kwalifikowanych do projektu,
- istnieje możliwość sfinansowania utworzenia strony internetowej ze wsparcia pomostowego; w przypadku płatności w ratach należy każdorazowo dostarczyć wydruk potwierdzający postęp prac na stronie; z zapisów na poszczególnych fakturach także musi wynikać postęp prac nad stroną,
- koszty materiałów biurowych segregatory, koszulki, długopisy, papier do drukarki, toner/tusz itp. (ale bez zakupu urządzeń np. pendrive, kalkulator, mysz komputerowa, klawiatura, słuchawki, kable i przewody do podłączania urządzeń i bez środków czystości),
- koszty związane z otwarciem i prowadzeniem rachunku bankowego firmy, w tym koszty przelewów, ale bez kosztów prowizji za wypłatę gotówki z rachunku bankowego,
- inne niezbędne wydatki, dopuszcza się możliwość ponoszenia innych bieżących wydatków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania firmy, po wcześniejszym zaakceptowaniu ich przez Stowarzyszenie Integracja i Rozwój.
Kwestię wsparcia pomostowego i jego rozliczenia będzie regulowała umowa podpisywana pomiędzy Stowarzyszeniem Integracja i Rozwój a osobą, która uzyska ten rodzaj wsparcia.